26 Aralık 2020 Cumartesi

Dünyanın ilk süpersonik yolcu uçağı Tupolev Tu-144

Tarihte Bugün  : 26 Aralık 1975

Dünyanın ilk süpersonik taşıma uçağı olan Tupolev Tu-144 hizmete girdi.

Süpersonik hız, ses hızının üstünde olan hızları ifade etmekte kullanılır. Hızı genel olarak 1 mach ve 1,2 mach üstündeki hızlar için kullanılır.

Süpersonik uçaklar ise ses hızının üstünde uçma kabiliyeti olan uçaklara denir. Örneğin ülkemizde kullanılan F-16 savaş uçakları süpersonik uçaklardır.

Soğuk savaş yıllarında geleceğin, sesten hızlı yolcu uçaklarında olduğunu düşünen havacılık sektöründe yarış başlamıştır.İngilizler ile Fransızlar Concorde 'u geliştirmek , Amerika ise Lockheed ve Boeing'i de dahil ediyor ve yatırım yapıyorlardı.Süpriz Sovyetlerden geldi.

Tupolev tasarım ofisinde Alexei Tupolev yönetiminde tasarlanmış dünyanın ilk süpersonik taşıma uçağı.

Prototip uçak ilk uçuşunu 31 aralık 1968'de Concorde 'dan iki ay önce Moskova yakınlarında gerçekleştirmiştir.

Tu-144 ses hızını ilk 5 Haziran 1969'da geçti.1970 Mayısında mach 2'yi aşan ilk ticari uçak unvanını aldı.

Maksimum mach 2.35 yani saatte 2500 kilometre hıza ulaşabiliyordu.Menzili 6500 km olan süpersonik uçağın yolcu kapasitesi 140'a kadar çıkabiliyordu.

Tu-144 teknik açıdan Concorde'a kafa tutsa da kabininde hiçbir lüks yoktu bu yönden Concorde'un gerisindeydi.

İlk kazasını 1973 Paris hava gösterisinde gerçekleştiren Tupolev 144 , Paris Le Bourget Havalimanından kalkan Tu-144 bir banliyönün üzerine düştü ve birçok evin hasar görmesine neden oldu.İçindeki altı kişi ve yerdeki sekiz kişinin ölümüne neden oldu.

Tu-144 Paris Hava Şovunda, 2 Haziran 1973, kazadan bir gün önce Bu kazadan sonra bütçe kısıtlamalrına giden Tu-144 1 Kasım 1977'de Concorde'dan yaklaşık iki yıl sonra yolcu hizmetine girdi.

Tu-144 toplamda 17 adet üretildi.Kullanan tek havayolu şirketi Aeroflot oldu. 26 Aralık 1975'de Moskova-Almati arasında ilk ticari uçuşunu gerçekleştirdi. 1 Kasım 1977'de aynı rotada yolcu taşımaya başladı.Ne yazık ki çok uzun sürmedi.

Tu-144 14 Mayıs 1978'de ikinci kazasını gerçekleştirdi.


Tu-144D geliştirilmiş bir sürümünün teslim sırasındaki test uçuşunda ikinci kez düştü ve ardından 55 ticari uçuş gerçekleştirdi sonra Tu-144 yolcu uçağı olarak kullanımı sonlandırıldı.

Ve SON UÇUŞ

Tu-144 14 Nisan 1999 tarihinde Zhukovsky ile Moskova arasında son kez uçtu son uçuşunu bu şekilde gerçekleştirdi.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder